
Europe Solidaire Sans Frontières > English > Europe, Great Britain > Russia & Eastern Europe >
USSR, Soviet Bloc, Russian Empire (history) > History (Russian Empire, USSR) > Russian
Revolution > Leon Trotsky > Leon Trotsky (obituary) > Re-Assassination of Trotsky

Intellectual Affairs

Re-Assassination of Trotsky
Friday 8 July 2011, by McLEMEE Scott (Date first published: 8 July 2011).

Every so often, one scholar will assess another’s book so harshly that it becomes legendary.
The most durable example must be A.E. Housman, whose anti-blurbs retain their sting after a
century and more. Housman is best-known for the verse in his collection A Shropeshire Lad (1896).
But classicists still remember his often pointed reviews of other philologists’ editions of ancient
poetry, and can sometimes quote snippets from memory.

“When I first open an edition of Persius,” he writes in one of them, “I turn to VI 51 to see if the
editor knows what part of speech adeo is. I regret to say that Mr. Summers thinks it is a verb.” Or
consider the following line, which kills two dons with one stone: “I imagine that Mr. Buechler, when
he first perused Mr. Sidhaus’s edition of the Aetna, must have felt something like Sin when she gave
birth to Death.”

Reviews in academic journals these days tend to be more gentle, if not more genteel – or at any rate,
more circumspect. But the new issue of The American Historical Review contains a notice that will
earn a place in the annals of the scholarly take-down. One historian says of another that he “commits
numerous distortions of the historical record and outright errors of fact to the point that the
intellectual integrity of the whole enterprise is open to question.“Its publisher (one of the most
prominent university presses in the United States) “has placed its imprimatur upon a book that fails
to meet the basic standards of historical scholarship.”

And plenty more where that came from. Since reading the review last week, I have been in touch
with both the reviewer and the review-ee — then spent a week trying to elicit a comment from the
pertinent acquisitions editor at the press, who has gone either on vacation or into hiding.

The volume in question is Trotsky: A Life (Harvard University Press, 2009) by Robert Service, a
professor of Russian history at the University of Oxford. He has also written biographies of Lenin
and Stalin; they, too, were published by Harvard. It bears pointing out that Robert Service did not
write either The Great Terror: Stalin’s Purge of the Thirties (1968) nor The Harvest of Sorrow:
Soviet Collectivization and the Terror-Famine (1986), which are instead the work of Robert
Conquest. Both have been fellows at the Hoover Institution on War, Revolution, and Peace, based at
Stanford University, which does not help in keeping them straight. (The next British historian of the
Soviet Union named “Robert” to become prominent might consider using the initial “R” instead of
his full first name.)

As it happens, the reviewer of Service’s book, Bertrand M. Patenaude, is also a fellow at the Hoover
Institution. His book Trotsky: Downfall of a Revolutionary (HarperCollins, 2009) appeared at the
same time as Service’s. Both volumes received very favorable notices in the British and American
press when they appeared.

Trotsky was the object of both adoration and vilification during his lifetime, and remains so even
now. A figure second only to Lenin in the leadership of the Russian Revolution, he was the founder of

http://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur9212


the Red Army, the author of major statements of the Communist International, and an interlocutor in
numerous cultural as well as political arguments throughout the first part of the 20th century. In
polemics, he gave quite as brutally as he got. (The American cultural critic Dwight Macdonald said
he felt honored to have inspired Trotsky’s remark, “Everyone has the right to be stupid on occasion,
but Comrade Macdonald abuses the privilege.”) He was assassinated by a Stalinist agent in 1940,
but his capacity to inspire argument seems perennial.

To place the dispute in AHR in context, it helps to take a quick look at the history of efforts to tell
the story of the revolutionary’s life. Over it looms Isaac Deutscher’s monumental trilogy, which
began with The Prophet Armed in 1954 and concluded with The Prophet Outcast in 1963. Deutscher
was expelled from the Polish Communist Party for Trotskyism in the 1930s. As a biographer, he was
clearly a partisan, but just as clearly he was no parrot. As a delegate to the first conference of the
Fourth International (the worldwide Trotskyist organization) he voted against founding the new
group because its forces were too weak. He withdrew from political activism and became a prolific
journalist covering Soviet politics and history, mainly for British newspapers.

In writing his biography, Deutscher had full access to the Russian exile’s papers at Harvard
University. This included the section covering his years of exile (1929-40) which remained closed to
the public until 1980. A deep background in Communist politics and considerable skill as a writer in
his adopted language of English made Deutscher’s trilogy one of the monumental biographies of the
past half-century. In the meantime, the rest of Trotsky’s papers at Harvard were made available to
researchers; and then, just a few years later, the Soviet archives began opening up during glasnost.
The old controversies (e.g., did Trotsky offer an alternative to Stalin, or was he just a totalitarian
with a better prose style?) had fresh fuel.

No work of the post-Deutscherian era has quite displaced the trilogy as a standard reference, though
Pierre Broue’s biography, published in France in 1988, is its chief rival. (Broue, a French Trotskyist,
also wrote substantial histories of the German revolution and the Spanish Civil War.) The best-
known work drawing on the Soviet archives is Trotsky: The Eternal Revolutionary by Dmitri
Volkogonov, a general in the Red Army and later an adviser to Boris Yeltsin. His book, which
appeared in English not long after Volkogonov’s death in 1995, was one of a series of biographies of
the Soviet “founding fathers” he wrote in the debunking spirit of the early post-Cold War period.
Trotsky was, in Volkogonov’s estimate, among “the architects of the Soviet totalitarian bureaucratic
system.”

Many another publication on Trotsky has also appeared, with some being scholarly and some merely
lurid. You can now read Trotsky’s notebook on Hegel. Or you can read about his affair with Frida
Kahlo. It is an embarrassment of riches — except when it is just embarrassing, full stop.

To distinguish his book amidst all this wheat and chaff, Service writes in his preface that it is “the
first full-length biography of Trotsky written by someone outside of Russia who is not a Trotskyist.”
The claim seems puzzling, because it is plainly and inarguably quite untrue. A competent editor
would have saved him the embarrassment of making it. But Patenaude’s assessment in the American
Historical Review suggests that this is the tip of an iceberg of factual inaccuracies.

“I have counted more than four dozen [mistakes],” he writes. “Service mixes up the names of
Trotsky’s sons, misidentifies the largest political group in the first Duma in 1906, botches the name
of the Austrian archduke assassinated at Sarajevo, misrepresents the circumstances of Nicholas II’s
abdication, gets backward Trotsky’s position in 1940 on the United States’ entry into World War II,
and gives the wrong year of death of Trotsky’s widow. Service’s book is completely unreliable as a
reference…. At times the errors are jaw‐dropping. Service believes that Bertram Wolfe was one of
Trotsky’s ‘acolytes’ living with him in Mexico (pp. 441, 473), that André Breton was a ‘surrealist



painter’ whose ‘pictures exhibited sympathy with the plight of the working people’ (p. 453), and that
Mikhail Gorbachev rehabilitated Trotsky in 1988, when in fact Trotsky was never posthumously
rehabilitated by the Soviet government.”

(Here let me intrude to add a mite to the historical record, since not many readers are likely to
recognize the name of Bertram Wolfe, the prominent Sovietologist, who died in 1977. In the 1920s,
as a leader of the American Communist Party, he wrote a pamphlet denouncing Trotsky and was
involved with the purge of Trotsky’s followers .. only to be purged himself a few months later. The
characterization of him as an “acolyte” of Trotsky would certainly be an interesting discovery, if it
were true. Service has confused him with Bernard Wolfe, a writer who did live with the exile for a
time and later published a novel about Trotsky.)

“Service fails to examine in a serious way Trotsky’s political ideas in his writings and speeches,”
writes Patenaude, “nor does it appear that he has always bothered to familiarize himself with them.”
As an example, he quotes the biographer’s précis of Trotsky’s book Literature and Revolution (1923).
In it, Service writes: “Like fellow communist leaders, Trotsky wanted a high culture subordinate to
the party’s purposes. It would take many years, he assumed, before a ‘proletarian culture’ would be
widely achieved.” This is exactly wrong. The book was written to denounce the “proletarian culture”
movement, and is not exactly ambiguous on the point.

Service’s portrait of Trotsky insists that he was as cold-blooded toward his family as toward his
enemies. An example is his account of Trotsky’s emigration to England in 1902, when he managed to
escape Siberian exile. “No sooner had he fathered a couple of children,” he writes, “than he decided
to run off. Few revolutionaries left such a mess behind them. Even so, he was acting within the
revolutionary code of behavior.” Service later refers to Trotsky “ditch[ing] his first wife,” and quotes
a passage from Trotsky’s autobiography that seems to dismiss the whole episode by saying “Life
separated us.” The reviewer calls this “tamper[ing] with the available evidence” by “excising an
inconvenient text.” Trotsky’s autobiography says that he and his wife agreed that he should flee the
country. The full text of the sentence actually reads. “Life separated us, but nothing could destroy
our friendship and our intellectual kinship” (p. 125). Patenuade also notes that the revolutionary’s
first wife remained a political supporter and “went to her death in the Great Terror as a Trotskyist.”
Service may prefer to characterize Trotsky as “ditch[ing] his first wife,” but clearly she didn’t see it
that way.

This is but a sampling of the mistakes or instances of manhandled evidence that Patenaude
charges in his piece. The review is about 2,000 words long, and also discusses a volume by David
North called In Defense of Leon Trotsky, published last year by Mehring Books, the publisher
associated with something called the Socialist Equality Party, of which North is the (pseudonymous)
leader.

Being, in many respects, a fairly strange person, I have a rather extensive familiarity with North’s
œuvre, which includes treatises arguing that other Trotskyists were agents of the FBI or Soviet
intelligence. His books do not often receive attention in The American Historical Review. That this
one did seemed intriguing. I wanted to ask Patenaude about it. Did AHR ask him to review both
titles? How did the editors respond to the review – did they change it at all? I also wanted to convey
something that a historian told me after reading the review: “This is the most damning review I’ve
ever seen in a history journal. There must be more to it than meets the eye – an element of personal
motivation, payback of some kind." Surely other people were thinking the same thing. What were the
circumstances of the assignment?

“I wrote the review at the request of the editors of the AHR,” he told me by e-mail. “They asked me
to review both Service’s book and North’s book. I did find this a little curious, because Service is a



major figure in the field of Soviet history and his Trotsky has been hailed by several reviewers as the
definitive biography — so why dilute the effect by combining it with a slender, essentially self-
published volume written by an avowed Trotskyist who devotes most of his pages to criticism of
Service and his book?”

Patenaude says he was “initially inclined to turn down the review request” because he had not read
either volume and knew that writing the piece would take him away from other work. “Nonetheless,
after checking to make sure that David North’s book did not mention my own recent book on
Trotsky, I accepted the invitation, fully expecting that I would add my voice to the chorus of praise
for Service’s biography.”

But while reading the book, he “was surprised by the numerous factual errors … and also by the
author’s relentlessly prosecutorial tone. By the time I came to the end of the book, I realized that
something was seriously amiss: how had such a sloppily researched and tendentiously written book
received such glowing reviews from so many historians and other notable reviewers, both in the U.K.
and the U.S.?”

Patenaude then turned to North’s volume, not quite half of which consists of a critique of Service’s
biography. He expected “a predictable polemical diatribe from the radical left” but found that it “in
fact hit the nail on the head in exposing the fundamental problems with Service’s biography.”

As for being “payback,” it sounds like the review leaves Patenaude in a fairly awkward situation:
Service wrote a favorable review of his book, a blurb from which now appears on the cover of the
paperback edition.

“Service and I also happen both to be fellows at the Hoover Institution — although he is here at
Hoover only in summers, so I have met him only once, and very briefly, a few years ago.”

He acknowledges that the review may be unusually stringent for an academic journal – but the
situation itself was unusual: “Having read at least a dozen enthusiastic reviews of Service’s book
(some of them joint reviews of both our books), I started out expecting to produce a respectful
academic review, but there could be no mincing words about the scandalous state of affairs I was
confronted with upon reading his book.”

While making its points sharply, and without apology or delay, Patenaude’s review shows none of the
aggressive schadenfreude exhibited in Housman’s legendary attacks. “Once I had read both books,”
he told me, “and understood the circumstances of the situation, I felt I had no choice but to proceed
the way I did.”

Before interviewing Patenaude, I wrote to Robert Service. Had he prepared a response to the
AHR piece, or would he otherwise care to comment on it?

In no time there came a reply: “Eh, have you [a] copy of the review? Can’t comment on what I
haven’t seen!”

I sent it to him. He did not respond. The silence became worrying. At the end of the day, I told my
wife what had happened, and she said, “You’ve killed him.” (The thought had already crossed my
mind.)

Three days later, after two more efforts to elicit a reply, Service wrote the following:

“"It’s best for serious scholars to stay clear of abuse. The Trotskyists have used scurrilous and
evasive tactics for nearly two years in attacking my Trotsky biography. Predictably they don’t like a



book which challenges their idolatry — and they have constantly failed to address the fundamental
questions raised by the book. But the Western intelligentsia has always also included Trotsky
romantics who want to think the best of Trotsky and who take a more or less uncritical approach to
the history of the USSR. In a way they become entranced by him. This happened while Trotsky was
alive; and judging from Patenaude’s dyspeptic review, it is still alive and flourishing. Patenaude’s
own account of Trotsky’s last years in Mexico treats him as a noble martyr. Well, to say the least,
this is a questionable analysis — and I simply ask people to read my biography and make up their
own minds.

“The minor factual blips in the first edition of my biography have been corrected; none of them
undermines the kind of revision of Trotsky’s reputation that I attempted after decades of the gentle
treatment he received. What’s required is joined-up thinking in our attitude not only to the Soviet
past but also to our own present. Life’s too short for a slanging match."

This is a response, if by no means an answer. Patenaude’s book, which focuses on the final three
years of Trotsky’s life and his assassination in Mexico, is by no means a hagiography. (Any
suggestion that he indulges in Trotskyist nostalgia will be dispersed upon reading it.) Nothing in the
AHR piece is scurrilous or abusive. For that matter, the assessment of Service’s book by left-wing
academics such as Paul Le Blanc [1] and Hillel Ticktin [2] have been more forensic than polemical.
The objections to Service’s scholarship do not concern “minor factual blips” but charges that he has
misrepresented evidence or failed to read the material being cited. And in any case, “factual blips”
in sufficient quantity are indistinguishable from simple incompetence.

Nobody writing on Trotsky can expect to escape controversy, but that only heightens the need for
scrupulous accuracy. Under the circumstances, I can only suggest that any research library that has
added Service’s book to its collection should consider acquiring David North’s as well.

Finally: when one of the leading scholarly journals in the country publishes a complaint that a
particular academic press “has placed its imprimatur upon a book that fails to meet the basic
standards of historical scholarship," it seems reasonable to expect a reply. Over the course of eight
days, I contacted five people (most of them at least twice) to ask for a comment on the review in
AHR, and received no response of any kind. At times, silence is golden. In this case it’s merely
brazen.

By Scott McLemee

P.S.

* From Inside Higer Ed, July 8, 2011:
http://www.insidehighered.com/views/mclemee/mclemee_on_trotsky_in_ahr

Footnotes

[1] See on ESSF Trotsky lives – A review of Robert Service’s biography.

[2] http://londonbookclub.co.uk/?p=762

http://www.insidehighered.com/views/mclemee/mclemee_on_trotsky_in_ahr
http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article16106
http://londonbookclub.co.uk/?p=762

