Europe Solidaire Sans Frontieres > English > Europe, Great Britain > Russia & Eastern Europe >
Russia > Meet the Sneakiest Defenders of Putin’s Invasion of Ukraine

Meet the Sneakiest Defenders of Putin’s
Invasion of Ukraine

Tuesday 3 May 2022, by FORESTA Mathew (Date first published: 29 April 2022).

Propaganda peddlers rake in cash and followers at the expense of the truth and oppressed
people in Ukraine, Xinjiang, and Syria.

Misinformation is a profitable racket. Just ask Lee Camp.

In March, the former TV host found himself out of a job when RT America shut down in the wake of
Vladimir Putin’s illegal invasion of Ukraine. Make no mistake though: Camp does not find himself
destitute. Since RT’s closure he has continually directed his followers to give to him on the
fundraising platform Patreon. There he has more than 1,900 donors giving in tiers of $5, $10, $25,
and $90. Even assuming his supporters mostly sign up for the lowest one, this would ostensibly net
him thousands of dollars a month, possibly six figures a year.

A strong reward for a self-styled leftist, anti-war, anti-imperialist who has seen fit to deny repression
and atrocities the world over while often putting forward narratives friendly to Putin’s invasion of
Ukraine.

Camp has a large following even without his platform on RT: tens-of-thousands on YouTube, over
315,000 on Facebook, and more than 150,000 on Twitter. He sometimes claims to be against the
war, offering the mildest criticism of Russia, yet the vast majority of his posts are critical of Ukraine
as they face invasion from a larger, stronger power. Often they feature misinformation. One of his
retweets hinted at the so-called “Biolabs conspiracy theory” that has spread like wildfire across the
internet. This widely debunked notion postulates that the U.S. is somehow involved in producing
biological weapons in Ukraine. Another of his retweets intimated his job loss was connected to the
“Great Reset,” another debunked conspiracy theory. Camp is a multi-platform kind of guy, and
though he says the death of RT saw many of his videos removed from YouTube, he still has a channel
and posts some of them on his Patreon.

In one he interviews Scott Ritter, a former UN weapons inspector who was correct about Iraq and
WMDs. (Notably, Camp doesn’t mention that Ritter is a sex offender. He was arrested in 2001 after
contacting cops who were posing as underage girls online, but the charges were dismissed on
condition he entered intensive counseling, The New York Times reported. He was convicted for a
2009 incident where he masturbated on a webcam for an undercover law enforcement officer who
repeatedly stated he was a 15-year-old girl.)

During the interview, Ritter claims there is a battalion of Azov in “every brigade” of the Ukrainian
Armed Forces—a reference to the notorious neo-Nazi Azov battalion. While Azov is very real and
represents a very serious and concerning part of the far right in Ukraine, Ritter’s claims are
misinformation. Estimates of Azov’s size in recent years range from 900 to around 2,500. This in a
Ukrainian military that has more than 200,000 troops counting reserves and Territorial Defense
units. Even in the video, Ritter acknowledges that the Ukrainian far right received only a small


http://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur24030
https://www.cnn.com/2022/03/03/media/rt-america-layoffs/index.html
https://news.cgtn.com/news/2021-04-21/American-comedian-No-evidence-of-forced-labor-in-Xinjiang-ZEev8mRzsQ/index.html
https://twitter.com/LeeCamp/status/999780330264506368
https://twitter.com/LeeCamp/status/1496829799737835522?cxt=HHwWhIC-6bax58UpAAAA
https://www.thedailybeast.com/you-dont-know-about-russias-bioweapons-propaganda-in-the-ukraine-war
https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/02/25/fact-check-claim-us-biolabs-ukraine-disinformation/6937923001/
https://www.bbc.com/news/blogs-trending-57532368
https://www.nytimes.com/2012/02/26/magazine/scott-ritter.html
https://www.nytimes.com/2012/02/26/magazine/scott-ritter.html

chunk of the vote in the last election (less than 2.5 percent to be precise). While the far right does
have some disproportionate influence in other sectors of society, nowhere is there any evidence of
that much Azov infiltration of the military. Camp never pushed back on this, and in order to
understand why you need to know a few things about ideology.

In left-wing circles there’s a group derisively referred to as “tankies.” This patois refers to a minority
who support authoritarianism, defend dictators, and deny human rights abuses. In my experience
they are a small clique even among the far left and are often held in contempt. Yet they are
obnoxiously loud on social media and are starting to gain a following.

My observations indicate that many subscribe to an ideology known as Campism (not to be confused
with Lee Camp). This idea sees the world divided into competing factions. Hence, their often well-
justified criticisms of the United States lead them to reflexively defend Beijing or Moscow, the other
camps. There is also the extremely strident belief in multi-polarity, with their often cogent critiques
of U.S. hegemony leading them to see the need to help rival nations grow powerful in order to
challenge and weaken it. Often this means protecting them in order to help their rise.

“I do think the number of people who literally support the invasion is fairly limited. The key problem
to me is the dominant anti-war framework in the Western Left subscribes to a worldview and
organizing strategy that believes we have no influence on other imperial states, and that we can only
critique US/NATO,” Promise Li, a Hong Kong-born leftist activist, writer, and member of the Lausan
Collective, said in a text message interview. “This means that pro-Putin perspectives become
condoned, or that we under-emphasize Russia’s role in the conflict as a crude reaction against
liberal interventionist war hawks, rather than trying to find genuinely positive alternatives of
solidarity with the Ukrainian people.”

One person Li indicated is a particularly bad actor is Sameera Khan, a former RT correspondent and
a previous Miss New Jersey. While Camp’s tenure ended with the network’s demise, hers came to an
abrupt halt in 2018 after her embarrassing tweets celebrating Stalin’s gulags caused an uproar. She
later apologized. It would seem she has learned very little since.

Some of the most violent, brutal dictators in the world have found in her a staunch defender. With
over 90,000 followers, she has tweeted she supports Myanmar’s armed forces (known as the
Tatmadaw) over Aung San Suu Kyi, the elected leader whom they deposed in a recent coup. She not
only denies the oppression of the Uyghur people in Western China, she actively mocks it.

Recently, she’s railed against those trying to “feminize men” and “masculinize women,” and men
who “let other dudes fuck your wife.” She says her love of Russia started when men carried her
suitcase on a visit to Moscow—“anti-beta & anti-woke heaven,” she tweeted along with a Russian
flag. Until very recently her Twitter banner was a portrait of Chechen leader Ramzan Kadyrov. Her
commentary on the war in Ukraine is littered with much of the familiar propaganda and
misinformation. In her case, some of it is tinged with a hefty dose of transphobia and homophobia.

“Biden, you should be very afraid of taking on Russia. Your they/them army wouldn’t last ten
minutes,” she tweeted.

This fits into her much larger pattern of bigoted rhetoric like ranting against sanctions on anti-
LGBTQ countries and at one point praising the notoriously violent, anti-gay Kadyrov as “the ideal
man-the perfect husband, warrior, leader all wrapped into one.”

While Camp and Khan are vets of RT, others are mirroring Kremlin propaganda, and they are
practiced in the skill.


https://www.haaretz.com/world-news/europe/.premium-the-far-right-just-got-humiliated-in-ukraine-s-election-but-don-t-write-it-off-1.7563138
https://theintercept.com/2022/03/01/ukraine-russia-leftists-tankie/
https://www.newsweek.com/rt-writer-glorifies-stalins-gulags-false-tweets-1158728
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1467779053318979588
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1331820280466059269
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1501486261286182912
https://web.archive.org/web/20220221163041/https://twitter.com/SameeraKhan/
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1512751796044939266
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1497606214037000195
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1496664811740053507
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1485685242837057541
https://twitter.com/SameeraKhan/status/1441235742672318464
https://i.ibb.co/cCzbmZj/thumbnail-Sameera-Khan-Tweet.jpg
https://theintercept.com/2020/06/28/welcome-to-chechnya-gay-men/

Old Hands

For those who know them, it’s no surprise that The Grayzone has taken to spreading pro-Russia
propaganda. Edited by Max Blumenthal, the publication is infamous for its defenses of dictatorships
and its denial of atrocities.

In addition to casting doubt on the reality of the Uyghur Muslims’ repression in Xinjiang, they
published a piece on Nicaragua that cited a false confession extracted under torture. Strangely
enough for a leftist, Blumenthal has associated with the far right before, having previously appeared
on Tucker Carlson’s Fox News show. Now he is flirting with right-wing positions on the coronavirus,
writing that lockdowns do “little to slow the spread of Covid” (most evidence suggests they do help
quite a bit). He was listed as a speaker at an anti-mandates event that featured reactionary figures
like Will Witt and Lara Logan. At a recent similar event in New York he praised the people in the
movement, spun conspiracy theories, stated the issue wasn’t one of left versus right, and said: “I see
this from the perspective of someone who’s been in the anti-war movement, organizing against
imperialism for years. I see this as a new war on the people.”

“So I don’t know if you noticed, but as soon as our corporate, feudal lords ran out of variants to
frighten us into submission, as soon as the Moderna stock started slipping on the Dow, and the
masks began to come off, they found a new war to keep the public in a state of mass formation
psychosis and to continue the process of corporate looting,” he said. “In this war they are lying
about biolabs in Ukraine, sponsored by the Pentagon’s Biological Threat Reduction Agency, and you
know what they say, that their function was just as legitimate as Hunter Biden'’s job.”

At a point, his speech slipped into incoherent ranting.

“They called you an anti-vaxxer, anti-masker, trucker, fascist, Tucker-watching traitor, trucker,
fascist, Tucker lover, anti-vaxxer, anti-masker, all their insults just get lost, it all blends into one, the
same bullshit, the same war, the same war,” he said.

In another instance, an editor [ worked with named Muhammad Idrees Ahmad noted Blumenthal
went on what he described as a “junket” to Damascus, and there attended a forum presided over by
Bashar al-Assad.

I should note here that Blumenthal and Ahmad have what seems to be a mutually hostile
relationship, with both accusing the other of various things, including harassment. That said, the
piece’s depiction of Blumenthal’s behavior as dishonorable matches up well with his record. His
publication, The Grayzone, has consistently denied that the Assad regime used chemical weapons on
its own people when, indeed, they did. Blumenthal has gone so far as to make fun of the very idea by
putting a bag over his head to derisively mimic the desperate actions of Syrian civilians. One of his
past assertions was that the White Helmets, famed for their rescue efforts on behalf of innocents,
were nothing more than al Qaeda—a conspiracy theory that has been thoroughly exposed and
refuted. According to a report published in The New York Review of Books, Blumenthal’s bizarre
reversal from his earlier criticisms of the Assad regime happened after a 2015 trip to a Moscow
event celebrating RT’s anniversary.

The Grayzone’s record regarding the current conflict isn’t very good so far. In a long, humiliating
video interview with Russian diplomat Dmitry Polyanskiy posted on Feb. 15, Blumenthal offered no
skepticism when his guest denied Russia was planning an invasion. Eleven days later, Blumenthal
tweeted his assertion that “Ukraine’s regular military” was “vanquished.” Very embarrassing in light
of the fact that Ukraine’s military fights on quite effectively. He also appeared to snidely defend
Tucker Carlson and effectively advanced the biolabs theory. Russian officials have taken notice with



https://www.codastory.com/disinformation/grayzone-xinjiang-denialism/
https://www.thedailybeast.com/in-nicaragua-torture-is-used-to-feed-fake-news
https://www.youtube.com/watch?v=LMq2PKjl6fc
https://twitter.com/TheGrayzoneNews/status/1466635359152840704
https://www.politifact.com/article/2022/feb/07/what-know-about-study-lockdowns-and-covid-19-death/
https://theconversation.com/did-the-covid-lockdowns-work-heres-what-we-know-two-years-on-176623
https://defeatthemandatesdc.com/speakers/
https://www.mediaite.com/online/conservative-prageru-personality-caught-on-video-saying-rape-is-hilarious/
https://www.theguardian.com/media/2022/apr/09/lara-logan-fox-news-mengele-fauci-remark
https://www.youtube.com/watch?v=kwRcbT_6Vh0
https://www.aljazeera.com/opinions/2019/9/15/junket-journalism-in-the-shadow-of-genocide
https://www.aljazeera.com/news/2021/6/4/opcw-suspects-17-instances-of-chemical-weapons-use-in-syria
https://abcnews.go.com/International/wireStory/chemical-weapons-syrian-war-stokes-ukraines-fears-84060019
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1042117000351371264
https://twitter.com/maxblumenthal/status/903739115287584769
https://web.archive.org/web/20171218082615/https://www.theguardian.com/world/2017/dec/18/syria-white-helmets-conspiracy-theories
https://web.archive.org/web/20181016152656/https://www.nybooks.com/daily/2018/10/16/why-assad-and-russia-target-the-white-helmets/
https://thegrayzone.com/2022/02/15/russian-un-ambassador-us-war-propaganda-grayzone/
https://thegrayzone.com/2022/02/15/russian-un-ambassador-us-war-propaganda-grayzone/
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1497615455858659341
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1503479176694833154

Blumenthal earning retweets from both Polyanskiy and his fellow diplomat Alexander Alimov. In
similar fashion to their denial of war crimes in Syria, The Grayzone has denied claims that Russian
forces bombed a theater in Mariupol, killing as many as 300 by a city council estimate.

The Grayzone mirrors the Russian Defense Ministry by heavily implying the bombing was a false flag
by Azov Battalion, but they offer extremely thin evidence, including a questionable Russian language
Telegram post and sporadic information gathered by pro-Kremlin outfits.

An obvious falsehood in their argument is that Russia stood nothing to gain militarily by bombing the
theater in Mariupol. While that might appear true on a surface level, the same could be said of the
many civilians recently killed by Russian bombardment in Syria. In both places, the bombing of
civilians serves the purpose of intimidating and demoralizing enemy populations. Both Li and scholar
Lily Hamourtziadou have pointed out how Russian denials of civilian casualties in Ukraine mirror
their obvious falsehoods about Syria. While it is true that some sources have suggested Russia has
held back a bit with its air power, the UN estimates that thousands of civilians have been killed in
the conflict, mostly by artillery and airstrikes. The vital context of Russia’s recent pattern of killing
civilians in the Middle East does not make it into The Grayzone’s story.

It’s an oversight I doubt they would make when dealing with the actions of the United States.

Like Camp, Benjamin Norton also successfully fundraises on Patreon and enjoys a large social-media
following, especially on Twitter. A former long time Grayzone editor now running his own website
called Multipolarista, he has often denied the increasingly well-documented suffering the Russian
military has inflicted on Ukraine. On Feb. 25, he retweeted a post that read: “A striking difference
between Russian and US military operations is that Russia targets military installations and weapons
almost exclusively—while the US deliberately targets civilian infrastructure such as schools,
hospitals, dams, and water treatment plants.”

Given the widely available evidence from both Syria and Chechnya, this is a clear, demonstrable lie
that Norton put forward for his hundreds of thousands of followers. Norton’s commentary can also
be glaringly hypocritical.

“The United States has turned Latin America and the Caribbean into a key battlefield in its new cold
war on China and Russia, invoking the 200-year-old colonialist Monroe Doctrine to justify aggressive
interventionist policies,” he tweeted.

Apparently he can find all the outrage in the world for America’s unjust domination of its neighbors,
but can’t hold Russia to the same standard in Eastern Europe.

Norton often recycles the same lines of argument. He called the leadership of the 1956 Hungarian
Revolution “Fascist Horthyites”—a ridiculous assertion given that leaders like Imre Nagy were
longtime Communist Party members. It’s useful to remember here that the word “tankie” finds its
origins in those who supported sending the Soviet tanks in to crush the Hungarian uprising. Norton
is old-school.

When speaking about Ukraine, he often plays up the influence and extent of the far right in the
country. In fairness, some of his videos acknowledge facts like the far right’s small vote share, but
he still hyper-focuses on them while waving off the tremendous impact Russian fascist Alexander
Dugin has on Putin. The white supremacist Russian mercenaries fighting in Ukraine seem to not
merit much mention from him either.

Despite all of what Grayzone, Blumenthal, and Norton have done, they've often met with approving
tweets from Camp, and this is illustrative because these personalities seem to form something of a


https://www.thedailybeast.com/russia-destroys-mariupol-drama-theater-where-a-1000-civilians-were-sheltering-ukraine-officials-say
https://airwars.org/news-and-investigations/after-six-years-of-russian-airstrikes-in-syria-still-no-accountability-for-civilian-deaths/
https://theconversation.com/ukraine-war-how-russian-denial-of-civilian-casualties-follows-tactics-used-in-syria-179583
https://www.newsweek.com/putins-bombers-could-devastate-ukraine-hes-holding-back-heres-why-1690494
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-04/Ukraine%20-%20civilian%20casualty%20update%20as%20of%2024.00%2025%20April%202022%20ENG.pdf
https://twitter.com/MaitreyaBhakal/status/1497126856491159552
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/1505544386070908934
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/1234165817715122178
https://www.bbc.com/news/world-europe-46704111
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/1508241118244356106
https://www.npr.org/2022/03/27/1089047787/russian-intellectual-aleksandr-dugin-is-also-commonly-known-as-putins-brain
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/20/russian-mercenaries-in-ukraine-linked-to-far-right-extremists
https://twitter.com/LeeCamp/status/1506833544299126785?cxt=HHwWgoC9-f_HrOkpAAAA

community. Oftentimes that looks to be based on shared ideology, but in some cases it is more
formal.

The Ties That Bind

Danny Haiphong is a writer, podcaster, and an advocate for authoritarian regimes in the
aforementioned tradition.

As a co-editor of Friends of Socialist China, his advocacy’s raison d’etre seems to be defending the
modern Chinese Communist Party. In the interest of full disclosure, I'll note here I've been publicly
critical of the Chinese government before. In an email exchange, he touted China’s accomplishments
on multiple issues.

“I spend ample time on China because the United States is the most propagandized country in the
world, with majorities holding a negative view of a country that is leading the way globally on
matters that literally will determine humanity’s future,” he wrote.

As Coda Story has noted, Haiphong is a strident denier of the atrocities in Xinjiang. A fact which he
does not deny but justifies. In an interview conducted by Camp, he heavily implied that a Uyghur
woman, Tursunay Ziawudun, who has spoken publicly about her sexual assault in a Xinjiang
concentration camp, is not to be believed. This despite the fact that other women have corroborated
her story, suggesting a deep and horrifying rape culture exists there.

In an email to The Daily Beast, Haiphong claimed that the story Ziawudun told the BBC is
inconsistent with her other interviews; that she was resettled by an organization that has received
funding from the National Endowment for Democracy; and that “the claims she has made at present
should be further investigated.”

The BBC'’s reporting actually addressed this point: “Ziawudun has spoken to the media before, but
only from Kazakhstan, where she ‘lived in constant fear of being sent back to China,’ she said. She
said she believed that if she revealed the extent of the sexual abuse she had experienced and seen,
and was returned to Xinjiang, she would be punished more harshly than before. And she was
ashamed.”

It should be further noted that false rape allegations are very rare. It was rather stunning to see this
supposed man of the left blithely dismiss a marginalized woman in this way. Frankly, it was
misogynistic in the extreme.

In the circles Haiphong seems to run in we frequently see the same characters uplifting each other
on their platforms. Norton was interviewed by Friends of Socialist China’s Haiphong and Carlos
Martinez on March 10. In January 2021, The Grayzone advertised Haiphong as appearing on a
livestream with Blumenthal and Norton acting as two of the hosts. Haiphong admits he considers
Blumenthal and Norton to be friends who he respects, and has recently been apoplectic over Ritter’s
Twitter ban. In October, 2021 Friends of Socialist China hosted a webinar featuring Norton,
Haiphong, and CGTN host/social media personality Li Jingjing.

Li was recently identified by the Associated Press as an influencer who pushes propaganda, and
whose accounts are often inconsistently labeled as Chinese state media.

“While the invasion was being condemned as a brazen assault on democracy, Li Jingjing presented a
different narrative to her 21,000 YouTube subscribers, posting videos that echoed Russian
propaganda and promoted misleading claims,” the story said. “On YouTube, Li Jingjing says she’s a
‘traveler,” ‘storyteller’ and ‘journalist.” But she does not reveal in her segments that she’s a reporter


https://www.newsweek.com/dont-give-dime-disney-dont-rent-mulan-opinion-1532034
https://www.codastory.com/disinformation/grayzone-xinjiang-denialism/
https://twitter.com/SpiritofHo/status/1370534177624489984
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-55794071
https://apnews.com/article/russia-ukraine-eileen-gu-winter-olympics-technology-business-12de242ee53092693c0711b932c1da5c

for CGTN, articulating views that are not just her own but also familiar Chinese government talking
points.”

Li Jingjing was also named in a New York Times story detailing how the Chinese government seeks
to shape public opinion. Her large social media presence includes a whopping 2,500,000-plus
followers on Facebook. She often uses her YouTube channel to disseminate cutesy travel blogs that
are kind to the positions of the ruling party. She has appeared in Xinjiang happily traipsing about,
chitchatting, and eating. The message is clear: everything is fine, people are happy. This type of
messaging has been noted by other journalists as a method of propaganda in no way unique to her.
Li’s vlogs are even more embarrassing in light of footage from Xinjiang put forward by Vice and
Frontline that tells a very different story from hers.

When Li recently interviewed Norton on her YouTube channel, she offered the mildest criticism of
Russia. Yet, she did not push back as Norton put forward the bizarre misinformation that Ukraine is
not a sovereign nation because of the overthrow of the government during the Maidan Revolution in
2014. Neither morally nor according to international law can one credibly argue that Ukraine lost all
claims to sovereignty in 2014. Even if one believes that the post-Maidan regime was a “puppet,” as
Norton claims in the interview, a new government led by Volodymyr Zelensky was elected in a
landslide in 2019. In the comments Li says she is not taking a side, and claims to only be giving
“context that many mainstream media and governments are not talking about.” Allowing the spread
of blatant pro-Russia disinformation is a funny way of showing such self-proclaimed neutrality.

What Li doesn’t mention in either her interview with Norton or Haiphong is that they're all listed as
co-signatories of an ideological statement deriding the “propaganda war against China.” The
document laments: “Unsubstantiated accusations of genocide and forced labour in Xinjiang echo
endlessly in Western media and governments, along with conspiracy theories about the origins of
the pandemic.”

It should also be noted that a recent independent inquiry found that China was guilty of crimes
against humanity and genocide against the Uyghurs. The amount of evidence is vast, including
satellite photos, individual testimony, and investigative reporting done in Xinjiang.

“This link between soft Russian apologism and Uyghur genocide denial stems from the problem I
identified earlier, an inability for the Western Left to understand that there are other imperialist
actors, and that a Campist division of the world forces people into a complete misreading of how
imperialism works and how various nation-states are implicated in the same system and techniques
of global imperialism,” Promise Li told me in a text interview.

Considering the fact that Li Jingjing, Norton, and Haiphong appear to have been three of the original
30 signatories of the Friends of Socialist China statement, one can’t imagine it is something they
forgot. It should be remembered that even on her personal channel she puts herself forward as a
journalist, and her vlogs have the air of journalistic programming. Totally lacking in transparency,
the fact that Li doesn’t mention the statement during relevant interviews cannot, in my opinion, be
construed as journalistically ethical. Haiphong defended himself from my criticism that this is
deceptive and unethical on his part by indicating his Twitter bio reveals his involvement with
Friends of Socialist China.

Haiphong hasn’t limited himself to just denying repression in Xinjiang. He’s also put forward familiar
propaganda that lines up with Russian justifications for the invasion, including the misinformation
about biolabs. He does not deny this. Like Camp, he has found himself monetarily rewarded for his
efforts on Patreon.



https://www.nytimes.com/interactive/2021/12/13/technology/china-propaganda-youtube-influencers.html
https://www.washingtonpost.com/world/china-celebratesvery-happy-lives-in-xinjiang-after-detaining-a-million-uighurs/2019/07/30/0e07b12a-b280-11e9-acc8-1d847bacca73_story.html
https://www.wsj.com/articles/facebook-staff-fret-over-chinas-ads-portraying-happy-muslims-in-xinjiang-11617366096
https://www.vice.com/en/article/qj4x7v/most-dystopian-place-in-world-xinjiang-uighur
https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/china-undercover/#:~:text=Never%20miss%20a%20FRONTLINE%20documentary&text=A%20special%20undercover%20report%20from,technology%20against%20the%20Uyghur%20community.
https://socialistchina.org/2021/10/09/statement-opposing-the-propaganda-war-on-china/
https://socialistchina.org/2021/10/09/statement-opposing-the-propaganda-war-on-china/
https://theconversation.com/how-an-independent-tribunal-came-to-rule-that-china-is-guilty-of-genocide-against-the-uyghurs-173604
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/09/china-internment-camps-muslim-uighurs-satellite/569878/
https://www.npr.org/2021/06/10/1005263835/new-report-details-firsthand-accounts-of-torture-from-uyghur-muslims-in-china
https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/china-undercover/#:~:text=Never%20miss%20a%20FRONTLINE%20documentary&text=A%20special%20undercover%20report%20from,technology%20against%20the%20Uyghur%20community.
https://www.vice.com/en/article/qj4x7v/most-dystopian-place-in-world-xinjiang-uighur
https://www.rtdna.org/content/guidelines_for_avoiding_conflict_of_interest
https://twitter.com/SpiritofHo/status/1501728383906025472?cxt=HHwWgMC4_caAm9cpAAAA

“After taxes, I make well below the income required to meet the cost of living in NYC,” Haiphong
claimed in an email interview.

Still, he has more than 450 subscribers, and that couldn’t hurt. He is excited with its growth and
sees it as vital to his operations, tweeting, “Many thanks to the new subscribers. I've reached 410,
my goal for the month. I'm building toward the capacity to support myself and plan trips to China
and elsewhere in the socialist world to conduct on the ground analysis. You can support me here!”

When confronted with videos from Haiphong and Camp’s channel, YouTube said they do not violate
their policies.

“In general, we have established policies that prohibit content inciting violence or promoting hatred,
including towards the Uyghur people. Additionally, as we’ve shared, our teams are working quickly
to remove violative content related to the war in Ukraine, and we’'ve removed more than 1,200
channels and more than 30,000 videos for violating our policies,” a YouTube spokesperson said via
email.

Meta (Facebook) claimed it is taking active measures against disinformation.

“We take extensive steps to combat misinformation using a wide range of tools including our
industry-leading network of more than 80 independent partners who fact-check claims across the
globe. We also label media outlets that are wholly or partially under the editorial control of their
government to help people better understand the sources of news content they see and prevent
advertisers who repeatedly post misinformation or otherwise break our rules from running ads on
our platform,” a Meta (Facebook) spokesperson said in an email.

Twitter claimed the platform has increased the labeling of accounts as Chinese, Belarusian, and
Russian state-funded media, deleted bad actors, curated “reliable information” in Twitter Moments,
and monitors for dishonest narratives among other actions. Patreon said that in seeking a balance
between free expression and safety, the platform only takes action on accounts “when
misinformation demonstrates an immediate capacity to hurt people.” They have specifically banned
COVID-19 and QAnon disinformation in light of this, but did not say that this policy applies to
dishonesty around Ukraine or Xinjiang denialism.

“When it comes to misinformation, we're mindful that we’re balancing two responsibilities: first,
protecting the expression & livelihoods of those using the platform; & second: keeping the platform
safe for all those who use it,” a Patreon representative said in an email.

When I pointed out some of The Grayzone and Max Blumenthal’s statements on COVID-19, they said
their Trust and Safety team “will review the material and make the determination.” As of now The
Grayzone’s Patreon is still up and has more than 800 donors. During a recent interview, Blumenthal
denied The Grayzone receives any state funding through Russia or China saying, “Well, you can see
we get a lot of support on Patreon, and anyone who supports us outside Patreon are like private
friends of mine who are basically progressive Americans who support progressive media.”

When sent an emailed list of questions regarding this article, a clearly angry Lee Camp called them
“demonstrably false and defamatory statements disguised as questions” which he did not go on to
answer. And when contacted, Khan directed me to get in touch with another pro-Russia internet
personality she’s associated with who tweets under the name InfraHaz. She did not answer the
questions sent to her.

Li also did not answer questions about her funding, editorial independence, or her close ties with
Norton and Haiphong. Instead, she wrote back saying she believes China is being presented in an


https://support.google.com/youtube/answer/2802008?hl=en#:~:text=Violent%20or%20gory%20content%20intended,to%20report%20the%20situation%20immediately.
https://support.google.com/youtube/answer/2801939?hl=en
https://twitter.com/YouTubeInsider/status/1502335030168899595

unfair light and that she has not seen repression in Xinjiang with her own eyes. She said that it is the
U.S. government, mainstream media, and “separatists’ groups” that have encouraged
misinformation. This is, again, in contrast with the great preponderance of evidence showing that
the oppression of the Uyghurs is very real.

Norton and Ritter did not respond to multiple attempts to contact them for this story.

Blumenthal, meanwhile, took to tweeting screenshots of my email to him, writing that the questions
“read like unhinged neocon hate mail or q’s from a McCarthy era prosecutor, and go on & on.”

As some on Twitter pointed out, Blumenthal would likely be furious if I didn’t do the ethical thing
and give him a chance to respond. His notion that questioning him about what has been laid out in
this column represents some kind of McCarthyism, hate mail, or neoconservatism is preposterous.
My reporting has cast a critical eye on U.S. foreign policy before, so my issue with him is not that he
criticized the United States; it is with his irresponsible and unethical conduct, flirtation with
reactionaries, seeming contempt for the oppressed, and what I believe to be his incessant licking of
tyrants’ boots.

It might be easy for some to write these people off as cranks, but they have accrued tens or in some
cases hundreds of thousands of followers and donors. Perhaps more importantly, they have gained
influence despite their long history of bad acts. Indeed, it was none other than former Brazilian
President Dilma Rousseff who spoke on a recent Friends of Socialist China webinar.

I've been publicly critical of many of these figures before, but my own frustrations are not the
problem. Those who are harmed, who really suffer, are the people in Ukraine, Syria, and Xinjiang.
Their stories and pleas are often ignored in light of the misinformation. Pleas like those of the
Ukrainian leftists Promise Li advocates we listen to as they call for people to fight to cancel the
Eastern European country’s foreign debt.

In the end, efforts like that are what these disinformation peddlers obstruct as they, uplifted by big
tech, deny the bombs that fall on civilian heads, justify the tanks that roll forward in a war of
aggression, and aid the boot that fall on the neck of the oppressed.

Mathew Foresta is a writer and journalist. His work has appeared in USA Today, HuffPost, VICE,
and Los Angeles magazine.

Click here to subscribe to ESSF newsletters in English and/or French.

P.S.

The Daily Beast

-chinas-xinjiang-repression


https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1513565794273136642
https://www.thenorthstar.com/p/filipino-and-american-activists-combat-the-duterte-regime?s=r
http://eepurl.com/g994hP
https://www.thedailybeast.com/meet-the-sneakiest-defenders-of-vladimir-putins-ukraine-invasion-and-chinas-xinjiang-repression
https://www.thedailybeast.com/meet-the-sneakiest-defenders-of-vladimir-putins-ukraine-invasion-and-chinas-xinjiang-repression

