
Europe Solidaire Sans Frontières > English > Asia > Taiwan > Taiwan Intelligence Chief
Pictures Reignite Debate Over Chinese (...)

Taiwan Intelligence Chief Pictures Reignite
Debate Over Chinese Disinformation Ops
Thursday 29 December 2022, by HIOE Brian (Date first published: 14 October 2022).

A scandal involving the director-general of Taiwan’s National Security Bureau has raised
concerns about Chinese disinformation, particularly as amplified by domestic media
outlets.

Although not widely reported internationally, a scandal involving the director-general of Taiwan’s
National Security Bureau (NSB) – Taiwan’s main intelligence agency – has raised concerns about
Chinese disinformation, particularly as amplified by domestic media outlets.

In mid-September, screenshots alleging to show a secret trip to Thailand by NSB director-general
Chen Ming-tong began to circulate online. The screenshots originated from a Twitter account with
the username @andreny45652235, which has since been removed. The account only had six tweets,
raising suspicions about its veracity.

Subsequently, the screenshots began to circulate in Facebook groups and pages such as Baoliao
Commune, which often posts rumors and unconfirmed news and has a following of more than 3.2
million. The screenshots were then reported on by pan-Blue domestic news networks such as the
United Daily News and China Times.

The NSB has stated that the tweets were factually incorrect but did not specify if Chen had in fact
traveled to Thailand. It is still unclear if the images were older photos or had been digitally
manipulated, or if Chen genuinely did take a trip to Thailand recently.

Much of the initial framing focused on whether Chen was taking a sightseeing trip at public expense,
or whether Chen may have been carrying out an affair, as he was traveling with a woman. Later on,
after comments to the Liberty Times by a national security official speaking on the condition of
anonymity, there was public discussion that the screenshots may be Chinese disinformation aimed at
showing the wide reach of China’s intelligence services.

As framed by the national security official, Chen may have been traveling to Thailand to exchange
intelligence, which is not uncommon among intelligence officials. The pictures – assuming they are
legitimate – were taken by Thailand’s customs agency, so this leak may have been aimed at showing
that China has access to images from Thai customs.

If so, this may be a result of close relations between China and the Thai government at present. For
example, that one of the kidnapped Hong Kong Causeway Bay booksellers, Gui Minhai, disappeared
from Thailand. Gui was detained by Chinese security forces in Thailand — something unlikely to
have taken place without the cooperation of Thai authorities.

Another possibility that has been raised is that the images could have been obtained through
backdoors in Chinese surveillance equipment. Chinese-manufactured surveillance and
telecommunications equipment is widely used globally but could contain backdoors, particularly if

http://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur19447
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2022/09/20/2003785609
https://news.ltn.com.tw/news/politics/paper/1540776
https://www.theguardian.com/world/2015/dec/08/gui-minhai-the-strange-disappearance-of-a-publisher-who-riled-chinas-elite
https://www.theguardian.com/world/2015/dec/08/gui-minhai-the-strange-disappearance-of-a-publisher-who-riled-chinas-elite


data is routed from Chinese servers – an issue increasingly of concern in Taiwan.

Despite government regulations aiming to phase out the use of Chinese equipment, with the
Taiwanese government banning the use of Hikvision and Dahua Technology in 2020, reports suggest
that Chinese parts are used in equipment branded as Taiwanese. According to a
report by Commonwealth, some disguised Chinese equipment has won government tenders in this
way.

The controversy takes place at a time when Taiwanese organizations that work on fighting
disinformation, such as the Taiwan Fact Check Center, have warned of an uptick in disinformation
aimed at discrediting Tsai administration officials. This is likely aimed at affecting Taiwan’s midterm
elections in November.

Likewise, the scandal occurs amidst heightened fears about China’s influence in Southeast Asia. This
issue came to the forefront amid a recent wave of human trafficking cases of Taiwanese in
Cambodia, with some reports suggesting thousands of victims. After the human trafficking cases
were reported on, Chinese diplomatic representatives in Cambodia stepped in to suggest that they
could assist kidnapped Taiwanese in a manner that Taiwanese representatives could not, drawing on
close ties with the Cambodian government.

Chen may make a convenient target, seeing as he was recently implicated in a plagiarism scandal
regarding the ruling Democratic Progressive Party’s Taoyuan mayoral candidate, former Hsinchu
mayor Lin Chih-chien. Lin was accused of plagiarizing his master’s thesis from National Taiwan
University (NTU) from another student, with an NTU committee ruling that Lin’s master’s degree
should be revoked. Lin withdrew from the race, to be replaced by DPP legislator Cheng Yun-peng.

Chen was Lin’s thesis supervisor. He defended Lin during the scandal, claiming that he had provided
data collected by Lin to another student and that this was what led to misleading perceptions about
plagiarism. This was not the first time that Chen, who previously served as minister of the Mainland
Affairs Council, had been accused of granting easy degrees to political allies. After the Lin
plagiarism controversy, there were calls for Chen to also face accountability. It was later announced
that Chen would not be teaching at NTU in the near future, given his duties with the NSB.

There have been other news stories along similar lines since the Chen controversy. In late
September, a Chinese state-run newspaper published by the Taiwan Affairs Office (TAO) in China’s
Fujian province reported on what it claimed to be a trip to Hawaii by Ministry of National Defense
Political Warfare Bureau Director Chien Shih-wei.

The framing of the report was similar to reports of Chen in Thailand, in suggesting that Chien was
carousing nightlife and sightseeing at the public expense, while also emphasizing that Beijing was
monitoring Chien throughout his trip. The report was then picked up by the China Times, which ran
the report as a front-page story. On the other hand, the Ministry of National Defense has criticized
the reports as “cognitive warfare.”

More generally, there have long been concerns in Taiwan about pan-Blue outlets amplifying Chinese
disinformation – possibly in coordination with the Chinese government.

A July 2019 report by the Financial Times stated that media outlets belonging to the Want Want
Group, which is owned by pro-unification tycoon Tsai Eng-meng, were directly seeking approval
from China’s TAO before running stories. Fears about Tsai buying up Taiwanese media outlets to
promote pro-unification views in Taiwan sparked the 2012 Anti-Media Monopoly Movement, a
predecessor to the much larger 2014 Sunflower Movement.

https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=3301
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=3301
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=3301
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=3301
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=3301
https://tfc-taiwan.org.tw/articles/8244
https://thediplomat.com/2022/09/taiwan-grapples-with-human-trafficking-spike/
https://focustaiwan.tw/politics/202208210008
https://news.pts.org.tw/article/594823
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2022/07/25/2003782381
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2020/07/26/2003740584
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2022/08/17/2003783680
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2022/09/25/2003785900
https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2022/09/25/2003785900
https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04


In April 2019, the Apple Daily reported that Want Want-owned outlets had accepted over 477 million
renminbi from the Chinese government in 2017 and 2018. The Want Want Group sought to respond
to these reports with lawsuits against the Financial Times, Apple Daily, and Taiwan’s state-run
Central News Agency, which reported on these scoops.

In May 2019, 70 representatives from Taiwanese media groups attended an event in Beijing co-
organized by the Beijing Newspaper Group and the Want Want China Times Media Group. Among
the attendees were high-ranking media executives like the editor-in-chief of the UDN, the president
of the China Times (owned by Want Want), the chair of the Taiwan Broadcasting Association, and
the chair of the Taiwan Radio and Television Program Association. Participants at the event signed a
cooperation agreement and were urged to promote unification, with speakers at the event including
Wang Yang, chairman of the Chinese People’s Political Consultative Conference National Committee
and a member of the Politburo Standing Committee, China’s top governing body.

At the same time, even in cases where there are allegations of domestic media networks circulating
Chinese disinformation, this issue is entangled with concerns about freedom of speech. Pan-Blue
outlets claim that the Tsai Ing-wen administration is merely targeting political opponents and trying
to stamp out criticism.

As evidence, they point out that Want Want-owned television network CtiTV did not have its
broadcast license renewed in November 2020, following which CtiTV moved to online streaming. As
part of the ruling against CtiTV by the National Communications Commission (NCC), the NCC cited
biased broadcasts by the network, such devoting 70 percent of airtime to covering its Tsai Eng-
meng’s preferred nominee for the KMT’s presidential candidate, Han Kuo-yu. This was during a
period in which Han was contending for the KMT presidential nomination against current KMT chair
Eric Chu and FoxConn founder Terry Gou.

At present, another controversy involves applications by some networks to move pan-Blue-leaning
TVBS to a lesser-viewed channel slot and replace it with a newer network, Mirror TV. As with the
CtiTV ruling, pan-Blue media outlets have accused the Tsai administration of pressuring the NCC to
try and ensure that Mirror TV’s application is passed and TVBS is removed from its current slot.

Brian Hioe

Click here to subscribe to ESSF newsletters in English and or French.

P.S.

The Diplomat

https://thediplomat.com/2022/10/taiwan-intelligence-chief-pictures-reignite-debate-over-chinese-disi
nformation-ops/

http://focustaiwan.tw/news/asoc/201904230027.aspx?platform=hootsuite
https://sentinel.tw/more-than-70-participants-from-taiwanese-media-industry-attend-4th-cross-strait-media-summit-in-beijing/
https://focustaiwan.tw/politics/202011180011
https://focustaiwan.tw/politics/202011180011
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2019/07/18/2003718874
https://focustaiwan.tw/politics/202210050016
http://www.europe-solidaire.org/spip.php?page=lettres
https://thediplomat.com/2022/10/taiwan-intelligence-chief-pictures-reignite-debate-over-chinese-disinformation-ops/
https://thediplomat.com/2022/10/taiwan-intelligence-chief-pictures-reignite-debate-over-chinese-disinformation-ops/

