Europe Solidaire Sans Frontieres > English > Asia > China (PRC) > Political situation (China) >
Beijing attacks ‘'new left’ magazine

Beijing attacks 'new left’ magazine

Friday 28 September 2007, by CHENG Eva (Date first published: 21 September 2007).

Since Beijing’s push to speed-up privatisation in the mid-1990s, left-leaning intellectuals in China
have increasingly made use of Dushu (Readings), a monthly discussion magazine, as a platform to
challenge this policy direction and Beijing’s overall pro-capitalist agenda. They highlighted the
horrific social consequences of Beijing’s course and have generated waves of debates on the way
forward for China.

Presiding over and encouraging this process were two Dushu executive editors, Wang Hui and
Huang Ping, who took up their positions in 1996. But in July this year, the magazine’s publisher —
the state-owned Joint Publisher Co. Ltd — sacked the pair. The move was preceded by a series of
attacks on the editors in other official mass media. Their alleged shortcomings ranged from being
biased (read: too pro-“new left”), to having allowed the magazine to become “hard to read” (not
popular enough). They were also blamed for the magazine’s allegedly declining circulation.

In an interview in a July edition of the Southern Metropolis Weekly, however, Wang Hui said Dushu’s
circulation has hovered around 100,000 during the last 11 years, marking a peak in circulation in
the magazine’s 28-year history.

A further official reason for the sackings was that Wang and Huang were editing part-time, and full-
time editors had become necessary. Wang, 48, is teaching at Beijing’s Qsinghua University and
Huang, 49, is an honourary professor at Sichuan University.

Critics of the sackings have expressed their anger on the internet, arguing that this move was
intended to muffle the voice of those who oppose Beijing’s pro-capitalist policies. There has been
considerable coverage in the mainstream media of the decision and its implications.

Addressing a July 22 public forum in Beijing on the sackings, Beijing University academic Qian Liqun
likened Dushu to “an unofficial magazine within the official system” and said it had now become “a
through-and-through bureaucrats-controlled organ firmly within the official system”. He said the
main goal of the sackings was to end the unofficial character of the magazine and to limit the space
for freedom of thought.

The fact that Dushu, despite being state-owned, was able to continuously push new boundaries
during the last decade was itself a remarkable achievement in China. The sackings may be a
clampdown linked to a realignment of power on the eve of the Communist Party’s 17" Congress in
October.

As China’s privatisation escalated in the mid-1990s, an increasing number of neoliberal economists
and intellectuals surfaced and actively sought to legitimise this process. Their more pro-socialist
counterparts fought back, resulting in a series of debates following each new pro-capitalist policy
offensive by Beijing.

The first such debate erupted in 1997, with Wang Hui a key participant. Since then, Wang has been
seen as a member of the “new left” — shorthand for a loose tendency of opponents to Beijing’s pro-
capitalist policies. Wang endorsed neither the classification for the tendency nor his alleged


http://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur49

membership.

The neoliberal intellectuals who have dominated China’s intellectual arena in the last decade have
launched many offensives against Dushu. A prominent example was in 2001 after the magazine
published a study by a China-born, US-based scholar on the views of peasants in his home village on
the Cultural Revolution.

The peasants expressed some positive views of the period, running against Beijing’s negative verdict
of it in the post-Mao period. Through a series of articles in other official media, the neoliberals
accused Dushu of seeking to reverse the official verdict on the Cultural Revolution. Dushu
management subsequently instructed the editors to stay clear of the subject.

Under Wang and Huang’s editorship, Dushu ventured into a broad and bold range of subjects rarely
seen in magazines in China. For example, in the late 1990s it forced the issue of the country’s multi-
faceted rural crisis, a direct result of Beijing’s pro-capitalist push, onto the national agenda. It also
reported on the shambles of the country’s health and education systems. The magazine discussed
post-Soviet Russia, political developments in Asia and the environmental crisis.

Many commentators who came into the defence of Dushu highlighted the thought-provoking nature
of the magazine’s coverage, saying it contributed to the “renaissance of the mind” of a few
generations of Chinese in this highly confusing but tumultuous period for the country.

P.S.

* From: International News, Green Left Weekly issue #725 26 September 2007.



