
Europe Solidaire Sans Frontières > English > Asia > China (PRC) > Human Rights, freedoms
(China) > China: Chronology of the Intervention on Press Freedom in the Nanfang (...)

China: Chronology of the Intervention on
Press Freedom in the Nanfang Weekend
Incident
Thursday 10 January 2013, by IHLO (Date first published: 8 January 2013).

As one of the most important official press groups based in Guangdong province with a track record
of speaking the truth, the Nanfang Press Group is the career choice for many young journalists who
are committed to their profession despite the day-to-day intervention of the invisible hand. In 2012
alone, a total of 1034 articles written by the journalists of the weekly magazine Nanfang Weekend
were rejected or “revised”, meaning about 20 articles were not published every week due to
intervention. The journalists stay in their posts bearing all the pressures, trying to find cracks and
marginal space to tell the truth to readers. In the current struggle about the 2013 New Year
Editorial, the conscientious Chinese journalists from Nanfang and other news houses, academics,
activists and netizens are demonstrating various means of rebellions within their respective limited
space. This ranges from pressing the Share and Like button on weibo (the Chinese tweeter), writing
news commentaries in metaphors to forwarding transformed pictures, posting pictures holding a
placard of support message, or simply placing flowers in front of the Nanfang office building etc.
From “Kneel down rebel” to “Stand up rebel” [1], a Hong Kong journalist writes to reveal the
rebellion of Nanfang Weekend’s journalists and editors against censorship in the last seven days:

2 Jan The editors of Nanfang Weekend were off from work after they have finished the proof
reading of the New Year Editorial to be published the next day. The Head of Guangdong provincial
Propaganda Department was said latter to call up the Chief Editor instructing him to revise and re-
write the New Year Editorial, a rare move of direct instruction as recalled by the journalists despite
the regular censorships they have been under.

3 Jan The first issue of Nanfang Weekend for the new year was published. The editorial, from the
text to the title was completely different. The editors and journalists began to post the three
different versions of the editorial: the original version, the edited version and the propaganda
department’s version on the magazine’s official weibo. The censorship engine of Sina, the server of
the magazine’s official weibo, was started to block and delete the posts and related discussions on
the internet. At least 25 journalists/editors’ posts on weibo were deleted and the access of 5 of them
to the magazine’s official weibo account were cancelled. The journalists and editors of the sister
newspaper Nanfang Metropolitan and another online newspaper, Caijin, as well as the journalists,
commentators in other media joined the relay to forward the posts on weibo. Some of them are
celebrities on weibo followed by tens of thousands of ‘fans’ on the internet.

People are competing with time, and the speedy deleting engine of the internet police.

The weibo is administered with real name and ID registration. The Deputy Director of the Image and
Video Section of Nanfang Metropolitan Online was bold to leave the following message: “Why were
we silent? Because this is a time when somebody can take away your job by a phone call, because
you have to feed your family, because you’d endanger your colleagues and the newspaper if you dare
to rebel. We stand up to speak because we cannot bear it any longer; because what’s done to one is
done to all; because there is a knife hanging over the head of all the media workers; because we

https://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur6018


know people fighting for justice and freedom are not alone.”

A post written by one of the editors appeared on the official weibo account of Nanfang Weekend in
the afternoon to point out that the “revision” of the New Year Editorial was done without the
awareness of the journalists and editors. The post asks for an investigation of the incident. It was
forwarded on the internet before it was soon deleted.

On the same day, the spokesperson of the Department of Foreign Affairs declined to comment on the
incident but reiterated that the Chinese government protects freedom of press according to law and
the press censorship system does not exist in China.

5 Jan The Economy Section of Nanfang Weekend posted an open letter to readers in the magazine’s
official weibo to thank their support. The call for investigation was not heeded and more people were
silenced. According to the letter, 1034 articles written by the journalists were rejected from
publishing or “revised” in 2012.

The ex-staff, interns and readers of Nanfang Weekend co-signed a joint statement of support. They
protested against the censorship and demanded the Head of the Guangdong Provincial Department
of Propaganda to step down. More than 5000 people have signed the statement by now. Twenty-
seven academics, writers and media workers from Hong Kong, Taiwan and China also issued a joint
statement.

6 Jan One of the editors, also the administrator of Nanfang Weekend’s official weibo account posted
a message around 9pm to say that he was pressured to hand over the password access. Soon
afterwards, a Letter to Readers appeared on the magazine’s official weibo claiming that the New
Year Editorial was written by one of the editors and the accusations on the internet about the direct
intervention of the Propaganda Department were rumours. Around midnight, it was rebutted by a
joint statement of 97 journalists and editors of Nanfang Weekend, and the staff of the Economy
Section announced a strike in protest of the intervention on press freedom.

To counterbalance the public outrage, the editorial of Global Times, the official English newspaper
published in China, claimed that the “revised” New Year Editorial of Nanfang Weekend was not
written by the provincial Head of the Propaganda Department of Guangdong. The article accused
the incident and the “split” within the Nanfang Weekend as one initiated by “the outsiders”
attempting to fight against not one particular media but the whole institution behind it. In today’s
China, according to the article, it is not practical and possible to find the kind of “press freedom”
these people champion for. The development of all forms of media in China must follow the reality
situation and the media reform should be part of the wholistic reform of China, rather than assuming
itself to be the “special political zone”. It warned further against any public struggle taken by the
media against the government because in the end the media would be the loser.

7 Jan The Journalism Ethics Committee of Nanfang Weekend released a statement claiming that the
Letter to Readers released two days ago was from the Chief Editor who was delegated to do so after
the emergency meeting of the editors. The statement also said an investigation of the incident would
be taken.

For the whole day, hundreds of protesters went to the office building of Nanfang News Group in
Guangzhou city to give support to the journalists and editors. It is echoed with similar actions taken
in Beijing, and even more solidarity messages, articles and the one-person-one photo campaign on
the internet which is participated by thousands of students, activists, academics and netizens in
China, Hong Kong and Taiwan. Up to now the central and Guangdong government have not given
official comment.



IHLO, 8 January 2013

P.S.

* Wed, 01/09/2013 - 07:09 — LabourWorld:
http://www.worldlabour.org/eng/node/536

Footnotes

[1] By Cheung Kit Ping, posted on 7 Jan 2013, http://opinion.cw.com.tw/blog/profile/68/article/64

http://www.worldlabour.org/eng/node/536
http://opinion.cw.com.tw/blog/profile/68/article/64

