Europe Solidaire Sans Frontiéres > English > Americas > USA > On the Left (USA) > Russia & the
US Press: The Article the CJR Didn’t Publish

Russia & the US Press: The Article the CJR
Didn’t Publish

Thursday 23 February 2023, by CAMPBELL Duncan (Date first published: 4 February 2023).

Two and a half years ago, the Columbia Journalism Review refused to publish Duncan
Campbell’s investigation into The Nation magazine and its apparent support for Vladimir
Putin. It is published here in full

In 2018, Duncan Campbell was commissioned by the “voice of journalism” and “watchdog of the
press”, Columbia Journalism Review, to write an investigation into the venerable New York
magazine The Nation, and its apparent support for Russia’s territorial ambitions. In 2020, after a full
fact check, legal review and edit, the article was cancelled two days before the scheduled
publication. In 2022, months after Putin’s full invasion of Ukraine, the CJR again refused to publish
the article. Byline Times is publishing the final agreed copy here, and Duncan Campbell explains
what happened in a follow-up article: Who Watches the Watchdog.

The Nation ’'s Russia Problem

One afternoon, five weeks before Election Day in 2016, on the 21* floor of a tower overlooking
Manhattan’s Eighth Avenue, members of The Nation’s editorial advisory board gathered for a twice-
annual meeting. Katrina vanden Heuvel—the magazine’s editor, publisher, and owner—invited
attendees to hear from a special guest, who had come to warn them that criticizing Donald Trump’s
involvements with Russia, or his relationship with Russia’s president, Vladimir Putin, could trigger
global nuclear annihilation. Vanden Heuvel, who was 56, gestured to her husband, Stephen F.
Cohen, then 77, a retired professor of Russian studies. Russia and the United States “were closer to
war than at any time since the Cuban missile crisis,” he told the board. He also derided Democrats
and American media organizations for “demonization of Russian President Putin.”

Philip Green, a political theorist who had been on the board for forty years, listened with skepticism.
Cohen’s theory, “presented with deadly and urgent seriousness,” he thought, appeared to be
channeling the paranoia of the far-right. Others felt the same way. But afterward, Green says, “It
became the party line.”

Cohen would go on to make the same argument in at least 160 Nation articles; more than a hundred
talk radio show appearances; and on Russia’s state-owned international channel, Russia Today (RT).
In many cases, his articles were “essentially transcribed radio programs that were unedited and did
not go through other editorial filters,” according to Robert Dreyfuss, a Nation contributing editor
and investigative journalist. Accusing the Russian government of committing an act of war by
hacking the Democratic National Committee, Cohen warned, might mean “the necessity of actual
war, conceivably nuclear war, against Russia.” He wrote that “villainizing the Kremlin—without
much evidence—is increasing the possibility of a US-Russian war.” Once Trump took office, Cohen
branded media investigations of Russia’s involvement with the Trump campaign as “neo-
McCarthyism” and “Kremlin-baiting.”

For these critiques, Cohen won praise from outlets such as Fox News and Breitbart, anathema to


https://www.europe-solidaire.org/spip.php?auteur20919
https://bylinetimes.com/2023/02/07/who-watches-the-watchdog-the-cjrs-russia-problem/
https://www.thenation.com/article/might-neo-mccarthyism-mean-war-vs-russia/
https://www.thenation.com/article/might-neo-mccarthyism-mean-war-vs-russia/
https://www.thenation.com/article/neo-mccarthyism-and-us-media/
https://www.thenation.com/article/neo-mccarthyism-and-us-media/
https://www.thenation.com/article/against-neo-mccarthyism/

The Nation readership; soon, he began making periodic appearances on Tucker Carlson Tonight.
“Today, in my scholarly, long-term judgment, relations between the United States and Russia are
more dangerous than they have ever—let me repeat, ever—been, including the Cuban missile crisis,”
Cohen told Carlson in 2018.

Nation employees became uneasy about Cohen’s assertions and who was airing his ideas. “The
people who work there, especially the younger staff, are disgruntled about the Russia coverage,”
Adam Shatz, a former Nation writer and literary editor, says. A joke began circulating around the
office: “We tried to fact check Steve’s pieces but we couldn’t find any facts to check.” (Vanden
Heuvel denies that her husband’s work was not checked by normal standards, saying that whether
or not something is checked “depends on the complexity of the piece.”)

Some left The Nation or stopped writing for it. Anne Nelson, a former war correspondent now
teaching at Columbia University, came to feel that the magazine’s stance on Russia “is destroying a
valuable institution on the left.” Subscribers and donors, too, expressed displeasure with The
Nation’s Russia pieces. One reader tweeted: “Sounds like the Nation has a pee tape out there
somewhere.”

After Trump entered the White House, Green wrote to vanden Heuvel, complaining at least thirty-
five articles in the magazine had denounced investigations of Trump and Russia as being driven by a
new cold war, Kremlin-baiting, or neo-McCarthyite hysteria. He argued that nuclear annihilation
“should not become a weapon to be brandished whenever people begin to take concerns about
oppression and human rights too seriously.” He went on, “Such language, especially when it comes
as editorials, has the effect of stating an official position, drawing a line in the sand and leaving
many genuine progressives on the other side of that line.”

“It represents a turning away from a path of principle-speaking truth to power—to one
of abject surrender to power.”

- Philip Green

Green'’s critique had no discernible effect on Cohen’s output in The Nation. But vanden Heuvel made
a peace offering: she granted two established Nation writers one-shot opportunities to criticize the
stance that Cohen was pushing: Katha Pollitt, who devoted her column, “Subject to Debatee,” to
Russia (“I don’t understand this magazine’s adamant skepticism” about Russian interference in the
election, she wrote. “If we don’t know what happened...how can we be so sure that it didn’t
matter?”) and Joshua Holland (“It’s possible to take skepticism too far”). After their columns ran,
The Nation’s messaging on Russia and Trump resumed as before.

Nation staffers were exasperated. “I thought it was bad for the magazine’s reputation and its stated
principles,” Shatz tells me. He and thirteen colleagues drafted a letter of concern to their boss.
Downplaying the Trump administration’s conduct “is a dereliction of our responsibility as
progressive journalists,” it read. “The magazine is not only playing into the hands of the Trump
administration, but doing a dishonor to its best traditions.” The letter reached vanden Heuvel’s desk
in mid-June 2017; soon, it was leaked to The Washington Post.

Vanden Heuvel convened a meeting. Dreyfuss, a national security specialist, expressed his particular
concerns. A few years earlier, after Dreyfuss had published a few pieces highly critical of Russia,
vanden Heuvel told him to stay off the subject. It was an unusual request—she seldom
communicated directly with writers handled by other editors—and Cohen had exerted influence over
the decision. (“I did not agree with what Dreyfuss was writing,” Cohen tells me.) At the time,


https://www.thenation.com/article/its-not-mccarthyism-to-demand-answers-on-trump-russia-and-the-election/
https://www.thenation.com/article/its-time-for-the-left-to-take-questions-about-russia-trump-and-hacking-seriously/
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/08/15/the-nation-is-reviewing-a-story-casting-doubt-on-russian-hack-of-dnc/
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/08/15/the-nation-is-reviewing-a-story-casting-doubt-on-russian-hack-of-dnc/

Dreyfuss had chosen to abandon writing for The Nation altogether; now he was upset as a reader. At
the meeting, vanden Heuvel was “courteous and listened to everyone,” he recalls. They agreed that
he would write a weekly column about Trump and Russia. Vanden Heuvel’s aim, she tells me, was
“to foster, not police, debate.”

Still, tensions continued. In April 2019, The Nation announced that vanden Heuvel would move
sideways, to become “Editorial Director.” After twenty-four years leading the magazine, she would
remain publisher and “edit select writers and contribute regular commentary,” according to a press
release. Her tenure as editor—which spanned the Clinton impeachment and George W. Bush’s 2000
election; 9/11 and the Iraq invasion; Hurricane Katrina, the financial crisis, and Donald
Trump—provided ample challenges, many of which she met. Her colleagues, even her critics, have
spoken to her intelligence and kindness. Her many admirable qualities as an editor, they tell me,
make it all the more frustrating that, on Russia, she has had a blind spot. “She happens to be
married to a very strongly opinionated expert on Russia,” Kai Bird, a Nation contributing editor,
says. Vanden Heuvel’s baton was passed to D.D. “Don” Guttenplan, a former Village Voice writer and
editor-in-chief of Jewish Quarterly, based in London. He took over last year, with none of this behind
him.

Controversy and internal schisms over The Nation’s Russia coverage go back generations. The oldest
weekly magazine in the US, The Nation was established fifty years before the Russian revolution.
Guttenplan has written about, as the Bolsheviks seized power, Oswald Garrison Villard, the owner
and editor of The Nation until 1935, veered hard left and employed “one of Stalin’s most energetic
apologists,” Louis Fischer, as the magazine’s Moscow correspondent. Fischer covered up Stalin’s
extermination of Ukraine by famine, in 1932, and falsely denied reports of starvation in Russia a
year later. (Leon Trotsky described Fischer a “merchant of lies.”) In 1945, Fischer left The Nation
after turning against communism and feuding with a new editor. He went on to teach Soviet studies
at Princeton, where he would eventually overlap with Cohen.

Fischer’s role was eventually taken over by Walter Duranty—a reporter who had been fired by The
New York Times in 1940 for misreporting the Russian famine and Stalin’s infamous show trials. On
November 2, 1946, The Nation published Duranty’s account of Stalin’s first postwar purge. He gave
readers assurance that it was “a general cleaning out of the cobwebs and mess which accumulate in
any house.” (In 1988, Russian historians estimated that a million citizens were arrested.)

During World War Two, The Nation’s opposition to fascism and avowed support for Stalin
temporarily positioned the magazine as mainstream and patriotic. When Freda Kirchwey, the editor
at the time, celebrated her twenty-fifth anniversary at the magazine, in 1944, she was honored with
a dinner attended by 1,300 people, including Franklin Delano Roosevelt and Albert Einstein.

A decade later, however, Kirchwey, who continued to support Stalin and advocated detente with the
Soviet Union, would become a target of the Federal Bureau of Investigation and face the House Un-
American Activities Committee—a turn of events that, past and present Nation writers say, fostered
reflexive distrust of federal intelligence agencies at the magazine.

The Nation’s current succession began in 1977, when Victor Navasky, backed financially by a
twenty-six year-old Harvard graduate named Hamilton Fish III, acquired the magazine for $150,000
and raised nearly $1 million more for a relaunch. As editor, Navasky established an internship
program, aiming to form a meticulous fact-checking department. Guttenplan began at The Nation in
this role, in 1979, as did vanden Heuvel, in 1980. Being an intern, vanden Heuvel tells me,
“introduced me to The Nation’s courage.”

After earning her college degree—from Princeton, in 1982—and spending a couple of years as a


https://jewishquarterly.org
https://www.thenation.com/article/1915-1965/
https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Fischer
https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Fischer
https://www.nytimes.com/1990/06/24/books/the-journalist-and-the-dictator.html
http://www.unz.com/print/Nation-1946nov02-00499/
http://www.unz.com/print/Nation-1946nov02-00499/
https://www.nytimes.com/1989/02/04/world/major-soviet-paper-says-20-million-died-as-victims-of-stalin.html
https://www.nytimes.com/1977/12/23/archives/nation-magazine-sold-to-group-led-by-hamilton-fish.html

production assistant at ABC News, vanden Heuvel was hired on staff at The Nation. She rose
quickly, becoming an assistant editor at twenty-five. In 1989, she was promoted to editor-at-large
and extensively covered the USSR. “Katrina is smart,” George Black, a former foreign editor of The
Nation, recalls, “but was always a little embarrassed that [people would think that] she had got
there because she was born with a silver spoon in her mouth.” Vanden Heuvel’s maternal
grandfather, Jules Stein, founded the Music Corporation of America, in 1924, which earned him a
fortune; she always knew a life of privilege. “Victor groomed her very early to be the ascension, to
be the designated editor eventually,” Black says.

Navasky’s recollection is different; he says that he didn’t pick her as his successor until the 1990s,
but was pleased to hire a standout former intern. She understood the magazine, shared its political
values, and would be reliable, Navasky tells me. It “didn’t hurt,” he adds, that she was young, smart,
wealthy. By the time he chose vanden Heuvel, she was married to Cohen, whom she had met as a
student—she had majored in politics and he had been her mentor in Russian studies. Several times a
year, they traveled to Moscow; they lived there “off and on three to four months a year, from ‘85 to
‘91,” she remembers. “Part of my coverage of Russiagate has been informed by my experience
covering Russia.” Between 1982 and 1987, Cohen wrote about fifty “Sovieticus” columns for The
Nation. He became so close to the Soviet leadership that, on May Day 1989, President Mikhail
Gorbachev invited him to address the country’s élite and a global TV audience. “I spoke live from
Red Square, in Russian,” Cohen recalls. “It was nerve-racking.” Later, President George H.W. Bush
consulted Cohen about Gorbachev.

In 1995, at the age of thirty-six, vanden Heuvel succeeded Navasky as editor of The Nation, and in
2005 as publisher. (One of her first acts was placing Cohen on the masthead as a contributing
editor.) She also bought the company, known since 2015 as The Nation LLC. Like all American
media outlets, the magazine has had times of financial struggle; since the seventies, in Navasky’s
recollection, there has only been one year in which the company turned a profit. Aside from
subscriptions and other sales—there is a Nation shop, a wine club, and a travel program—funding
comes from thousands of individual donations, including from vanden Heuvel herself, who covers
any and all deficits. “It can range from 500,000 dollars to a bit more,” she says. Over time, she
settled into total control of the magazine.

For Cohen, however, the end of Soviet communism meant that media attention on him (and other
Russia experts) fell off a cliff. After 1990, his contributions to The Nation dropped to less than one a
year, including a short essay on golfing. By the mid-nineties, enrollment in his Russian studies
classes shrunk dramatically; in 1998 he left Princeton for New York University. He continued to
write occasional pieces. For Newsweek, Cohen contributed a column praising Vladimir Putin’s first
two terms as Russia’s president, headlined “The Savior.”

In March 2008, Cohen made his first appearance on RT, during which he criticized US missile
defense plans. (Vanden Heuvel’s RT debut followed that November, when she signaled The Nation’s
support for Barack Obama.) In December, Cohen returned to RT, to say that US-Russia relations
were “worse than during the Cold War—and that Obama would be no help.” The same month,
Russian President Dmitri Medvedev awarded Cohen Russia’s Order of Friendship “for his large
contribution to strengthening Russian-American cooperation.” Early in 2009, with his wife in
attendance, Cohen received the award from Sergey Viktorovich Lavrov, Russia’s foreign minister,
during a ceremony at the Ministry of Foreign Affairs in Moscow.

Cohen has proclaimed a “new Cold War” in the pages of The Nation for almost two decades. After
Russian forces annexed Crimea and moved to destabilize eastern Ukraine, in March 2014, he
became increasingly vociferous, attacking NATO and the US and supporting President Putin. His
output in The Nation began a dramatic uptick, to what became seventy pieces a year, reversing a


https://therealnews.com/stories/from-jim-crow-kentucky-to-red-square-rai-with-stephen-cohen-4-5
https://therealnews.com/stories/from-jim-crow-kentucky-to-red-square-rai-with-stephen-cohen-4-5
https://www.rt.com/russia/interview-with-stephen-cohen-2008-12-10/
https://www.rt.com/russia/interview-with-stephen-cohen-2008-12-10/
https://www.prlib.ru/en/node/430714

twenty-year decline in media visibility.

As Cohen raised his profile, he faced criticism. “I am disappointed in Cohen’s blithe disregard for the
truth when it doesn’t suit whatever goals he is pursuing,” Steve Hochstadt, a professor of history at
Illinois College, wrote in a letter-to-the-editor published by the Chronicle of Higher Education. In a
letter to the Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies (ASEEES), Cohen lamented,
“I have been repeatedly assailed in leading publications and on the internet as Putin’s American
apologist [New Republic],” ‘useful idiot [HuffPost],” ‘dupe [New York magazine],” ‘best friend [The
Daily Beast],” and ‘Toady [New Republic, again].”” He could have added “Putin’s pal” [Slate] and
“Putin’s Patsy” [Free Beacon]. (In his letter, he also criticized ASEEES for seeking to rename a
fellowship honoring Cohen and his mentor that vanden Heuvel’s KAT Charitable Foundation had
funded with $413,000 over three years. Her foundation annually donates about a million dollars to
organizations including The Nation Institute and Columbia University.) When I speak to Cohen, he
accepts that he has, at times, made mistakes: “I could get things wrong or misremember.” But in
terms of his overall views on Russia, he says, “I'm an outlier but am not alone.”

It’s true that, even as The Nation has promoted a uniquely defensive stance on Russia, some on the
left—including journalists—have joined Trump supporters and the right in pushing pro-Putin
information and theories. In June 2014, a group of like-minded commentators met at the World
Russia Forum, first on Capitol Hill and then at a reception in the Russian Federation’s DC Embassy,
hosted by Ambassador Sergei Kislyak. Cohen spoke alongside James Carden, a writer for the Trump-
supporting National Interest. In The American Conservative, he wrote “Vladimir Putin is playing a
strong hand well.” After Carden praised Cohen as “the country’s foremost scholar of Russian
studies”, Vanden Heuvel hired him as a contributing writer.

At the next year’s World Russia Forum, vanden Heuvel chaired a session during which she accused
mainstream media of being “very dangerous for the security of our country.” She described the
Washington Post, to which she contributes a weekly column, as “like Pravda on the Potomac—it is a
regime change newspaper.” She and Cohen were joined by Gilbert “Gil” Doctorow, an early
contributor to Russia Insider, a site that platforms pro-Russian, homophobic, and anti-Semitic
propaganda—and a two-time writer for The Nation. Doctorow then penned that Cohen’s “voice and
reasoning struggles to be heard” by a wide audience.

Russia Insider, like other pro-Putin and anti-Semitic sites, such as jewworldorder.org, has amplified
Cohen'’s takes on Russia for radical right audiences and conspiracy theorists, dragging along The
Nation’s reputation. “I have been reprinted by the Daily Stormer at least two or three times,” Cohen
tells me. When I ask vanden Heuvel about this, she says, “It’s just the way the Internet works.” In
January 2018, about three years after she became aware that Nation pieces were being posted on
Russia Insider, her attorneys sent a cease-and-desist letter, which she shared with CJR. Vanden
Heuvel tells me that Cohen has since parted ways with Doctorow, “largely around the Russia Insider
situation,” she explains. “Steve thought that was not sustainable, to say the least.” Still, when I
check Russia Insider, the homepage leads with a link to a podcast by Stephen Cohen.

At The Nation office early in August 2017, vanden Heuvel received a copy of a story claiming to
present “hard evidence” that the DNC had not been hacked during the recent presidential race. The
author was Patrick Lawrence. Two years earlier, Lawrence had participated in the session on
American media that vanden Heuvel had hosted in the Senate. Much of his writing, lately for Salon,
had matched Cohen’s views and Russia’s foreign policy objectives. Of Cohen, he had written, “a
place may await him among America’s many prophets without honor among their own.” After press
reports broke news of the DNC hack, in July 2016, Lawrence had written a piece for Salon arguing
that Democrats had fabricated a “Russian Hacker Conspiracy.” If shown evidence that a hacking had
happened, he advised, “Join me, please, in having absolutely none of it. There is no ‘Russian actor’ at


https://newrepublic.com/article/116820/vladimir-putin-defended-american-leftist
https://www.huffpost.com/entry/putins-dupes_b_5512814
http://nymag.com/intelligencer/2014/03/pathetic-lives-of-putins-american-dupes.html?gtm=top
http://nymag.com/intelligencer/2014/03/pathetic-lives-of-putins-american-dupes.html?gtm=top
https://www.thedailybeast.com/meet-stephen-f-cohen-vladimir-putins-best-friend-in-the-american-media
https://www.thedailybeast.com/meet-stephen-f-cohen-vladimir-putins-best-friend-in-the-american-media
https://newrepublic.com/article/117606/stephen-cohen-wrong-russia-ukraine-america
https://slate.com/news-and-politics/2014/07/stephen-cohen-vladimir-putins-apologist-the-nation-just-published-the-most-outrageous-defense-of-the-russian-president.html
https://freebeacon.com/national-security/putins-patsies/
http://www.jewworldorder.org/vital-us-moles-in-the-kremlin-go-missing-by-stephen-cohen/

the bottom of this swamp, to put my position bluntly. You will never, ever be offered persuasive
evidence otherwise.” Six weeks later, vanden Heuvel announced that she was hiring Lawrence for
The Nation.

When vanden Heuvel saw his new piece, it seemed, she was hooked. “Katrina was fast-tracking,”
according to a staff member present at the time. Backchannel messages expressing concern about
the story spread around the office—“It was suggested, let’s go a little slower,” a former Nation
staffer recalls—but vanden Heuvel was not deterred. (The staffers I spoke with asked not to be
quoted by name, fearing that their comments would prejudice current and future employers.)
Several said that the two most senior editors who were shown Lawrence’s copy before
publication—Executive Editor Richard Kim, who has since left, and Managing Editor Roane
Carey—both advised against running it.

When I speak to vanden Heuvel, she confirms that she guided the Lawrence story directly to
publication without fact-checking the substance of Lawrence’s claims. She says that her assistant
checked that quotes from a report had been copied correctly in the text, but nothing more. She
denies rushing the story out, however, and says that the two editors I'd been told had advised
against publishing had, in fact, not. (Richard Kim has declined to comment. Roane Carey says that
he advised vanden Heuvel to fact-check the article before publication and “to get an expert to review
the article before publishing to evaluate the technical claims made.”)

The piece, “A New Report Raises Big Questions About Last Year’'s DNC Hack,” with a sub-headline
stating that it was “an inside job,” ran on the website of The Nation on August 9, 2017. “Forensic
investigators, intelligence analysts, system designers, program architects, and computer scientists of
long experience and strongly credentialed [sic] are now producing evidence disproving the official
version of key events last year,” Lawrence wrote, of information retrieved from DNC headquarters.
“Their work is intricate and continues at a kinetic pace as we speak.”

Lawrence invented situations and people, got facts wrong, and made far-reaching claims without
substantiation. Information that Lawrence described as “hard evidence” had, in reality, been
manufactured by members of a Trump-supporting website, Disobedient Media, founded in 2017 by
William Craddick, a former law student who claimed to have started the “Pizzagate” conspiracy
theory. The primary source in Lawrence’s story, cited eighteen times, was an anonymous figure, a
supposed forensic expert known as “Forensicator.” That name was created by Disobedient Media in
consultation with Tim Leonard, a British hacker, as an identity through which to present the
“Forensicator report,” the document purporting to substantiate the “inside job” theory.

The report’s contention, that stolen DNC files were “likely downloaded by a person with physical
access to a computer possibly connected to the informal DNC network,” was dynamite if true,
appearing to support the Seth Rich conspiracy theory popularized by Fox News. Rich, a Democratic
Party voting specialist, was murdered in Washington in July 2016; Sean Hannity told Fox News
viewers that Rich had sent hacked emails from the DNC to Wikileaks. (Sued by Rich’s family, Fox
withdrew the claim. Dreyfuss debunked the Rich allegation in The Nation.)

In his piece, Lawrence cited former intelligence officials, members of a group called Veteran
Intelligence Professionals for Sanity (VIPS), stating that they endorsed the report’s claims. “It’s
QED, theorem demonstrated,” William Binney, a former technical director at the National Security
Agency, was quoted as saying. Five days after the Nation story ran, Binney went on Tucker Carlson
Tonight to say that official hacking reports were “not backed up by facts.” The appearance attracted
the attention of President Trump, who instructed Mike Pompeo, head of the Central Intelligence
Agency, to meet with Binney. (Nothing came of their discussion.)



https://www.thenation.com/article/a-new-report-raises-big-questions-about-last-years-dnc-hack/
https://insider.foxnews.com/2017/08/14/russian-hacking-2016-election-nsa-member-says-trump-story-false
https://insider.foxnews.com/2017/08/14/russian-hacking-2016-election-nsa-member-says-trump-story-false
https://theintercept.com/2017/11/07/dnc-hack-trump-cia-director-william-binney-nsa/

When [ met with Binney the next month, however, he told me that, when the Lawrence piece was
published, the VIPS had not actually checked the evidence or reasoning in the Forensicator report.
When Binney eventually looked into one of its key claims—that the stolen data could be proven to
have been copied directly at a computer on the east coast—he changed his mind. There was “no
evidence to prove where the copy was done”, he told me. The data “Forensicator” had given to VIPS
had been “manipulated”, Binney said, and was “a fabrication”.

But by then, The Nation had made the Forensicator report mainstream news. Upon the story’s
publication, a firestorm erupted inside and outside The Nation’s offices—including waves of
enthusiasm from Trump supporters. Pro-Russian social network accounts and right-wing outlets
such as Breitbart chimed in to celebrate that a venerable magazine had exculpated Russian hackers.
(“These are our friends now? Pollitt asked in the Washington Post.) “There was a clamor from
outside writers and readers and from editors to have it retracted,” Dreyfuss says. “For many people,
it was the final straw.”

As Lawrence’s article made the rounds, he went on Twitter to post that he believed in the Seth Rich
conspiracy. That caught the notice of the Washington Post; a reporter called seeking comment from
vanden Heuvel, who said that she was “appalled.”

Vanden Heuvel consulted Guttenplan about what to do. “I said that I would not have published the
Lawrence article,” he remembers saying to her. “The tone of certainty was a mistake.” Soon, Roane
Carey started a belated fact-check of Lawrence’s piece and asked Nathan Freitas, a hacking and
security expert at Harvard’s Berkman-Klein Center, to independently review the story. After two
weeks, Freitas told Carey and Vanden Heuvel that Lawrence had published “claims without data.”
As he tells me, “Any statement that it had to be a leak was just wrong.” VIPS members, too, began
writing to The Nation, saying that there was “no evidence from the available metadata that can
definitively state when the transfer or copying of the data took place,” or that would suggest the files
were leaked from the DNC.

In response, vanden Heuvel decided to air all the competing views. She made no alteration to
Lawrence’s story, but rather inserted an editor’s note justifying her thought process in publishing it.
Online now, her note states that Freitas “does not rule out” a leak, conceding only that “we should
have made certain that several of the article’s conclusions were presented as possibilities, not as
certainties.” She adds, “The Nation hopes to encourage further inquiry into the crucial questions of
how, why, and by whom the DNC e-mails were made public.” From there, Nation readers can follow
links to another page to find a full statement by Freitas and an explanation from critical VIPS
members that the “inside job” notion was unsupported by evidence. Along with those refutations,
Vanden Heuvel also published lengthy commentary by a VIPS member arguing that analyses
contradicting Lawrence “are contingent on a fallacy.”

Vanden Heuvel’s note ends, “We especially hope that other people with special expertise or
knowledge will come forward.” Of course, people did come forward—from the Department of Justice.
On July 13, 2018, the answers that vanden Heuvel wanted were published by Special Counsel Robert
Mueller, in an indictment of twelve Russian officers. The document, which was made public,
provided names and explained in technical detail how Russian agents had penetrated thirty-three
DNC computers to steal data and pass it to Wikileaks and others. Later, in Mueller’s report on
Russian interference in the 2016 elections, he revealed even more astonishing information about
how the hacking was carried out.

The Nation ignored all that; to this day, evidence of hacking has never been mentioned in its pages.
(Vanden Heuvel says that the magazine has covered the indictment and Mueller’s conclusions about
the hack, but an exhaustive search of The Nation’s website finds only pieces asserting “no evidence”



that Russia was at fault.) “Many people were astonished,” Dreyfuss tells me, by vanden Heuvel’s
non-response to the Lawrence debacle, and “beside themselves with her stubborn refusal to
acknowledge reality.” Other Nation staffers, past and present, are dismayed that the article remains
available, circulating misinformation.

“I stand by my editor’s note,” vanden Heuvel tells me. “My note is careful to lay out why Lawrence’s
claim is, in my judgment, unwarranted. The main thrust of the article was put into deep question.”
When I ask her about continuing to platform Lawrence’s argument, she says she consulted with
trusted colleagues about that. Guttenplan, for one, thought “there was something Orwellian about
removing it, just taking it down.”

Lawrence went on to write fifteen more features for The Nation over the next thirteen months,
occasionally making dismissive reference to the Russia-Trump investigations. After that, his byline
stopped appearing. When I ask vanden Heuvel about Lawrence, she replies, “He’s been off our
masthead for almost a year. Don’t you know that? That’s 101, please. I mean, really. To link him to
us at this stage.”

Still, Cohen has cited Lawrence’s DNC “leak” claim at least three times in Nation articles. None of
the pieces appears to have been fact-checked. Although “seriously contested,” he wrote in November
2017, the leak theory “cannot be lightly dismissed.” In April 2019, he linked to a VIPS memo as
evidence that e-mails stolen from the DNC “were not a hack but an inside job.” After the Mueller
report was made public, Cohen complained that Mueller did not “mention the alternative finding by
VIPS that they were stolen and leaked by an insider.” An article about a radio appearance with
vanden Heuvel was headlined “Liberals Are Digging Their Own Grave With Russiagate.”

Dreyfuss was the lone voice covering the Trump-Russia saga for The Nation. But in May 2018, he
gave up. Vanden Heuvel “brought in a whole series of writers to debunk, ridicule, denounce, and
oppose the point of view that I was expressing,” he says. “I stopped doing it because I felt I was
constantly running uphill.” One of those writers was Aaron Maté of The Real News Network, who
joined Cohen in aiming to discredit the Mueller report. (In January, Green was dismissed from the
editorial board.)

Since Guttenplan moved into the editor’s chair, there has been no sign of The Nation changing its
tune on Russia. Cohen continues writing. A week after the official editor’s pen hand-off, Cohen ran a
column that accused Democrats of suffering from a delusion called “Trump Derangement
Syndrome,” a jibe invented by the right. (The term was coined “to belittle people like me,” a New
York reader complained in a letter-to-the-editor.) The only discernable difference these days is that
The Nation no longer runs write-ups of Cohen’s radio interviews. “I am completely free to edit,”
Guttenplan tells me. Still, he adds, “Katrina remains my editorial director—she hired me and she can
fire me. It’s not ‘Do what you like, there will be no consequences.’” Before the coronavirus
pandemic, she’d come into the office most days, and they’d talk. “We see the world the same way,”
he says.

When I ask Guttenplan about the controversy surrounding the Lawrence piece, he replies, “Water
has gone under the bridge. I am comfortable.” He adds, “The Nation is a beacon for progressive
ideas, democratic politics, women’s rights, racial and economic justice, and open debate between
liberals and radicals.” Any damage done to the reputation of the magazine is minor, he argues,
compared to all of the good it has done. What about the objections of his staff? “I don’t see the point
of obsessing about it,” Guttenplan concludes. “Get a life!”

The Nation, it would seem, has not seized on its leadership transition as an opportunity to change its
line on Russia. At the close of last year, Guttenplan and vanden Heuvel jointly praised Cohen’s work;


https://www.thenation.com/article/russiagate-zealots-mainly-democrats-have-become-a-major-threat-to-us-national-security/
https://www.thenation.com/article/the-fictitious-russian-attack-vs-the-real-imperative-to-cooperate-with-russia%20/
https://www.thenation.com/article/muellers-own-mysteries/
https://www.thenation.com/article/muellers-own-mysteries/
https://www.kcrw.com/culture/shows/scheer-intelligence/liberals-are-digging-their-own-grave-with-russiagate-2019-03-08

he continues to write pieces, as do James Carden and Aaron Maté. No one at the magazine has been
critical of Putin’s management of the coronavirus. Lately, Maté has published more attacks on
“Russiagate” in Nation articles; he has also tweeted and broadcast dismissing stories about Russia’s
offer of rewards for killing US personnel in Afghanistan as “Bountygate.” According to Dreyfuss, The
Nation’s coverage of the bounty story “falls well within the don’t-tread-on-Russia ethos of the
magazine’s leadership.”

Green remains distraught. “The editorial position of the magazine appears to be that the only way to
move toward nuclear arms reduction and peace is not to antagonize the kleptocratic thug in the
Kremlin; and not to distract the raging sociopath in the White House. This notion is so delusional as
to be beneath serious discussion,” he says. “It represents a turning away from a path of
principle-speaking truth to power—to one of abject surrender to power.”

Duncan Campbell is an investigative journalist who has covered security, surveillance and politics
since the 1970s.

Click here to subscribe to ESSF newsletters in English and/or French.

P.S.

Byline Times



http://eepurl.com/g994hP
https://bylinetimes.com/2023/02/04/russia-and-the-us-press-the-article-the-cjr-didnt-publish/

